Afrikaanse workshops scholen

Op deze pagina vind je een overzicht van onze verschillende dans-, muziek- en creatieve/beeldende Afrikaanse workshops voor scholen.
Wij accepteren betalingen met cultuurkaart/CJP !

Afrika Centrale, Afrikaanse dans, AfroZumba, percussie, djembé, schilderworkshops, optredens, Wereldmuziek, entertainment, Afrikaanse artiesten, gezondheid, Jeanine Theunissen

Workshop West Afrikaanse dans
met live percussie begeleiding

De West Afrikaanse dansen zijn feestelijk, vrolijk, energiek, swingend, humoristisch en voor iedereen geschikt; jong/oud, dik/dun, jongen/meisje, met of zonder danservaring.

De dansworkshops duren een uur en kunnen zowel mèt live percussie door 2 muzikanten gegeven worden, als zonder.

Workshop Afrikaanse dans scholen, dans CKV, Thema Afrika, Les Afrikaans dansen school, Workshops Afrikadag, AfrikaCentrale

Uit onderzoek blijkt dat dans een van de onderbelichte disciplines van het vak CKV1 is. Dat is spijtig omdat er met dans, en met name met West-Afrikaanse dans, veel ervaringsgericht te leren is.
Klik hier voor de aandachtspunten / leerdoelen bij deze workshop Afrikaanse dans.


Workshop Afro House
Afro Urban dancemix / Azonto

Vanzelfsprekend heeft Afrika Centrale in haar team ook docenten die de leerlingen mee kunnen nemen in de Afrikaanse Urban stijlen, zoals Afro House (Angola en Zuid Afrika), Azonto (Ghana), of een Afro urban dancemix.

Afrikaanse dans workshop, AfroHouse, Afrika Centrale, scholieren, CKV, CJP, Cultuurkaart, dansworkshop Afrika


Afro House geven wij als losse workshops, en in een serie van 5 of 10 lessen als naschoolse activiteit.



Percussie workshops
Djembé workshops

Afrikaanse percussie workshop, djembé workshop, workshop trommelen scholen, CKV , Cultuurkaart workshop Afrika, Afrika Centrale, Muziekworkshop Afrika school
Samenwerking

In de percussieworkshops wordt gespeeld op djembé, doundoun, sanbang, kenkeni, shakers en bellen. De leerlingen gaan de uitdaging aan om met hun groep een ritme op te bouwen uit een aantal ritmische patronen. De patronen zijn, los gespeeld, vaak eenvoudig. Worden deze echter gelijktijdig gespeeld, dan ontstaat een (complex en) swingend ritme. Swing door samenwerking!


Communicatie

Percussie spelen kan je zien als non-verbaal communiceren, waarbij een energie gevende harmonie ontstaat als er goed naar elkaar geluisterd wordt. Wordt er naar elkaar geluisterd, dan maak je muziek. Wordt er niet geluisterd, dan maak je herrie.De percussieworkshops duren een uur.


Trash-Percussie

Lekker Trommelen op Rommel. Vette grooves maken met emmers, blikken, pannen en andere bende.

Workshop Trashpercussie, trommelen op rommel, workshop trommelen op emmers, percussie op afval, workshop Afrika, AfrikaCentrale, CKV, Workshop Cultuurkaart

Te boeken als workshop, als lessenserie waarin naar een voorstelling toegewerkt wordt, of als naschoolse activiteit.



Bodypercussie / Body-drumming

In deze workshop leer je ritmes maken mét en óp je lichaam; stampen, klappen, wrijven, tikken en kloppen.
Je gaat de uitdaging aan om met je klasgenoten een ritme op te bouwen uit een aantal (vaak eenvoudige) ritmische patronen. Zo ontstaat er door samenwerking een swingend geheel.
Bodypercussie kan je zien als non-verbaal communiceren; Wordt er naar elkaar geluisterd, dan maak je muziek en wordt het een feestje. Wordt er niet geluisterd, dan maak je herrie.


Workshops sieraden of maskers maken van hergebruikt materiaal
Cross Cultural Trash Art!

De workshop sierraden/accessoires maken is niet alleen gericht op meisjes!  Naast kettingen, armbanden en ringen kan ook gedacht worden aan riemen, polsbanden, mobiel-hangers, en banden om mobiel/I-pod/sleutels aan te hangen.

Door schaarste zijn Afrikanen vaak erg vindingrijk in het gebruik van materialen. Naast materiaal uit de natuur (hout, veren, schelpen, etc.) wordt ook ‘resten van het stadse leven’ een nieuw leven ingeblazen. Weinig wordt weggegooid, veel blijkt geschikt voor hergebruik; Autobanden worden schoenen, kroonkurken worden shakers, blikjes worden speelgoedauto’s of soeplepels.
In Europa, waar wij geen schaarste in materialen (denken te) hebben, is hergebruik inmiddels door schaarste in schoon milieu interessant geworden.

Naast materiaal uit de natuur (hout, veren, schelpen, stro, etc.) gaan de leerlingen in onze workshops een stukje van onze overweldigende stroom afval, op een creatieve manier verwerken. Fietsbanden, frisdrankblikjes, ventielen, oude munten, sleutels en ijzerdraad, vinden hun weg in centuren, armbanden, ringen, kettingen en mobiel-hangers.

Leerdoelen (naast de overkoepelende leerdoelen van de Beeldende vakken op scholen)

Schoonheid vinden in dingen die in Europa traditioneel gezien als vuil/vies/onbruikbaar worden beschouwd.
Op creatieve manier naar ‘afval’ kijken. Hergebruik van materiaal stimuleren.

Bij het verzamelen van materiaal gaan de leerlingen zoeken in hun huis, op straat, in het park, op het strand. Zwerfvuil wordt daarmee voor een deel opgeruimd. Daarnaast krijgen de leerlingen oog voor wat mensen weggooien en vervuilen. Ze zullen daarna wellicht met meer respect omgaan met het milieu.

Nadenken over overconsumptie, bewust worden van de verspilling van materiaal door onze wegwerpmaatschappij (en wellicht reflecteren over de voordelen van en noodzaak tot consuminderen?)

Kennis maken met vormgeving uit Afrika.

Noot: Bij de workshop maskers maken richten wij ons op het beeldende aspect, en zal slechts beperkt ingegaan worden op de sociale functie van het masker in de Afrikaanse samenleving (rituelen etc.). Natuurlijk nodigen wij de docenten uit om dit in eerdere of latere lessen aan bod te laten komen. Daarnaast kan nog gezocht worden naar aansluiting d.m.v. theater gerichte lessen in lichaamstaal/gebaren/spelen met maskers.

De workshops sieraden/accessoires maken en maskers maken duren minimaal anderhalf uur (liefst 2 uur).
Ze kunnen ook aangeboden worden in twee of drie sessies van een uur.


Afrikaanse patronen/motieven schilderen op een mok

In deze workshop beschilder je een mok met porseleinverf. Eenvoudige geometrische patronen, ‘primitive’ dieren, of zonnige taferelen, in aarde-tinten of in felle kleuren.
We laten ons inspireren door Bogolan-schilderingen uit Mali, schilderingen van Mbuti en Kuba uit Kongo, van Shona uit Zimbabwe, van Ndebele uit Zuid Afrika, door rotstekeningen uit de Sahara, etc. 

De porseleinverf moet later thuis in een gewone keukenoven op een lage temperatuur gefixeerd worden. (of gezamenlijk in de oven van de school-kantine).

Deze workshop wordt regelmatig geboekt door scholen die geld op willen halen voor een goed doel in Afrika. De leerlingen beschilderen een mok die later verkocht wordt (aan hun ouders?). De opbrengst gaat naar het goede doel.
De workshop duurt een uur, en is geschikt voor BO leerlingen vanaf 8 jaar en voor het VO.
Deze workshop kan vanaf minimaal 2 groepen per dag geboekt worden.


Henna tribal-tattoo painting

Leer hoe je bij jezelf of bij een ander een coole henna tattoo kan zetten. 
We laten ons inspireren door mooie patronen, symbolen en motieven van de Adinkra/Asante uit Ghana, Ndebele uit Zuid Afrika, Beti uit Kameroen, Kasséna uit Burkina Faso, Yoruba uit Nigeria, Kuba uit Congo, of door rotsschilderingen uit de Sahara.

We gebruiken kant-en-klare (Pakistaanse) henna uit ‘cones’, dus gaan niet zitten kliederen met het maken van henna-papjes in de klas. 
Henna kleurt de huid oranje-bruin, en blijft ruim een week zichtbaar (mits het lang genoeg heeft kunnen intrekken).
Henna is minder goed zichtbaar op een heel donkere huid, tenzij men het echt heel lang laat intrekken (en er zelfs mee gaat slapen). ‘Met een heel donkere huid’ wordt hier bedoeld: ’tegen het zwart aan’, zoals bv. bij de donkerste Senegalese kinderen.
Bij de meeste leerlingen uit Noord Afrika, Afrika bezuiden de Sahara, Suriname, Antillen etc.. is henna goed zichtbaar.

Als er veel heel donkere kinderen in de groep zitten, kunnen we ook met Jaqua werken. Jagua gel is gemaakt van een vrucht uit Zuid-Amerika, genaamd Genipa. Van het sap van de genipavrucht wordt door de inheemse bevolking al eeuwen lang gel gemaakt en gebruikt als lichaamsversiering. Jagua kleurt de huid donkerblauw/zwart, en lijkt dus erg op een echte (niet tijdelijke) tatoeage. Jammer genoeg is Jaqua nogal prijzig, dus gebruiken we het alleen bij mensen met een heel donkere huid, en zal het van invloed zijn op de prijs van de workshop.
Natuurlijk wordt henna van origine gebruikt in culturen waar de mensen niet zo wit zijn als het gros van de mensen hier in NL, dus over het algemeen is het niet nodig om met veel duurdere jagua te werken.

Zowel henna als Jagua zijn natuurlijke producten en volledig veilig voor de huid.
Wel is aan te raden om tijdens de workshop kleding te dragen die vuil mag worden, voor het geval er wat geknoeid wordt.

De workshop duurt een uur, en is geschikt voor BO leerlingen vanaf 10 jaar en voor het VO.


Disclaimer:
De Afrika Centrale is niet verantwoordelijk voor het onverhoopt optreden van een allergische reactie op de henna die ze gebruikt tijdens of na het aanbrengen van Hanna Tattoo’s tijdens de workshops.
Sinds 2008 gebruikt de Afrika Centrale kant-en-klare Pakistaanse henna-cones met oranje henna (dus NIET met zwarte ‘henna’ met gevaarlijke chemicaliën). In al die jaren dat we deze henna gebruiken bij honderden volwassenen en en kinderen is er slechts éénmaal een allergische reactie van de huid opgetreden.
Voor zowel volwassenen als kinderen is het een volledig vrijwillige keuze om de henna wel of niet op de huid aan te (laten) brengen.
Ook op scholen, waar kinderen vaak verplicht zijn deel te nemen aan de workshops, staat het de kinderen vrij de henna wel of niet op hun huid te gebruiken. Er kan altijd op papier gewerkt worden aan ontwerpen.

Amulet van speksteen maken

Je zoekt uit een berg verschillende stenen een stuk steen met een vorm die je aanspreekt. De vorm van jouw amulet kan je al vinden in de steen. Je hoeft je amulet alleen maar ‘uit te pakken’. Dat doe je met een vijl.
Daarna ga je schuren met verschillende soorten watervast schuurpapier totdat de steen spek(steen)glad is.
De steen krijgt een mooie kleur als hij wordt afgewerkt met bijenwas. Als je wilt wordt er nog een klein gaatje geboord in je amulet, zodat je het met een koordje om je nek, of aan je sleutelbos of mobiel kan hangen.

De workshop duurt een uur, en is geschikt voor BO leerlingen vanaf 7 jaar en voor het VO.

Workshop beeldbouwen van sloophout 

Maak van, op de Amsterdamse trottoirs gevonden, sloop- en afvalhout, een vet beeld dat jouw groep vertegenwoordigd; Een 3-dimensionale tag* van afgedankte bende.

Stevig aan de gang met zaag, hamer, spijkers en schroeven. En gebruik als je wilt ook takken, veren, zand, touw, fietsbanden, oude munten, bierblikjes, sleutels, en ijzerdraad.

Door schaarste zijn Afrikanen vaak erg vindingrijk in het gebruik van materialen. Naast materiaal uit de natuur (hout, veren, schelpen, etc.) wordt ook ‘resten van het stadse leven’ een nieuw leven ingeblazen. Weinig wordt weggegooid, veel blijkt geschikt voor hergebruik; autobanden worden schoenen, kroonkurken worden shakers, blikjes worden speelgoedauto’s of soeplepels, oude munitiepatronen en mitrailleurs worden fantastische kunstwerken.

In Europa, waar wij geen schaarste in materialen (denken te) hebben, is hergebruik inmiddels door schaarste in schoon milieu interessant geworden. 
In deze workshop leer je te zien dat hergebruik niet alleen belangrijk is, maar ook heel cool! Dus hergebruik je eigen of andermans bende en maak er wat moois van!
We vinden het leuk (en leerzaam!) als je zelf sloophout en restmateriaal verzameld. Dus struin je schuur, je zolder of het grof-vuil af, en neem oude stoelpoten, schilderijlijsten, stevige balken, en oude pallets mee. En neem vooral ook takken, veren, zand, touw, fietsbanden, oude munten, bierblikjes, sleutels, en ijzerdraad mee als je ze tegen komt!
Maar als je daar geen tijd voor hebt, dan zorgen wij daarvoor.

De workshop beeldbouwen duurt 3 uur, wordt gegeven door 2 docenten/kunstenaars,
en is geschikt voor 
maximaal 20 leerlingen vanaf 15 jaar

(* een tag is een handtekening/symbool van een maker van graffitti)